کلاهبرداری در صورتی اتفاق میفتد که مال دیگری برده شود یعنی باید به ورود ضرر مالی به قربانیو انتفاع مالی کلاهبردار یا شخص مورد نظر کلاهبردار توجه کرد.منظور از انتفاع استفاده کردن نیست بلکه به محض بردن مال این جرم محقق می شود.وکیل کلاهبرداری در مشهد
کلاهبردار کسی است که با فریب طعمه خود به شکار مال او می پردازد و برای فریب طعمه حیله بکار می بردبه طوریکه فردی که مورد کلاهبرداری واقع شده است مال خود را با رضایت در اختیار کلاهبردار قرار می دهد.در واقع کلاهبردار با انجام مانور متقلبانه، صحنه سازی موجب اغفال گمراه کردن شاکی می گرددو بواسطه اغفال مالک می تواند مال او را در اختیار خود بگیرد.
اغلب مردم فکر می کنند شخصی که با دادن یک وعده واهی در قالب یک دروغ ساده، آنها را برده کلاهبردار محسوب می شود در صورتی که صرف گفتن یک دروغ ساده، نمی تواند مانور متقلبانه تلقی شود، از طرفی قربانی کلاهبرداریباید مالش را با رضایت و در نتیجه فریب خوردن در اختیار مجرم قرار دهد.آنچه جرم کلاهبرداری را از سایر جرائم جدا میکند آنست که در اکثر جرائم مال بدون رضایت یا آگاهی صاحب مال و حتی گاهی بدلیل توسل به وسائل خشونت آمیز از قربانی جرم (مالک) به مجرم منتقل می گردد در حالیکه در کلاهبرداری مالک مال فریب خورده و از روی میل و رضا مالشرا خودش در اختیار کلاهبردار قرار می دهد این امر یعنی اغفال قربانی و جلب نظر او به این امر که مال خودرا به دست خودش در اختیار کلاهبردار قرار دهد با انجام مانورهای متقلبانه و صحنه سازیها توسط مجرم محقق می گردد.
شکایت کلاهبرداری اگر توسط وکیل انجام شود چه مزایایی دارد؟
اهمیت حقوق جزا:
اولا- حقوق جزا مجموع مقرراتی است که بر نحوه اجرای مجازات ها و تعیین واکنش های اجتماعی نظارت می کند.
ثانیا- قوانین کیفری، ساده ترین و شدید ترین وسیله اجبار قواعد و مقررات اجتماعی است و ضمانت اجرای روابط اجتماعی می باشد.
ثالثا- در دعاوی حقوقی فقط امور حقوقی افراد از قبیل امور مالی یا خانوادگی یا احوال شخصیه مطرح است در حالی که در دعاوی کیفری نه تنها مال و خانواده مجرم در معرض خطر است بلکه آزادی حیثیت و جان وی نیز در مخاطره قرار می گیرد.( وکیل کیفری در مشهد )
رابعا- در محاکم و دادگاه های حقوقی احتیاجی به حضور طرفین دعوی و شناسایی آنان نیست و درصورت صحت هویت،دادگاه بر مبنای ادله تقدیمی اتخاذ تصمیم می نماید؛ درحالی که در دعاوی کیفری حضور مجرم ضروری است.بنابراین با توجه به فرق و تفاوت بزرگ این دو دعوی اهمیت حقوق جزا و دعاوی کیفری مشخص می شود.
در قانون مجازات اسلامی، مجازات ها و اقدامات تامینی و تربیتی تعیین شده است که به پنج دسته تقسیم شده ا ند:
– حدود
– قصاص
– تعزیرات
– دیات
تعزیرات و مجازات های بازدارنده:
د مجازاتی است که شارع آن را تعیین کرده است و قصاص مجازات فردی می باشدکه مرتکب جنایت منجر به قتل یا صدمات بدنی گردیده است ودیات جایگزین قصاص در جنایات عمدی یا غیر عمدی می باشدو تعزیر مجازات های جرایمی است که خارج از موارد فوق می باشند و مجازات بازدارنده مجازاتی استکه از طرف دولت به معنای عام آن برای حفظ نظم و مراعات مصالح اجتماعی مقابل تخلفات از مقررات و نظامات دولتی تعیین می گردد.( وکالت کیفری مشهد )
دعاوی رایج کیفری:
سرقت، کلاهبرداری، قتل عمد، قتل غیر عمد، خیانت در امانت، ایراد ضرب عمدی، ارتباط نامشروع،تجاوز به عنف تصرف عدوانی، فروش مال غیر، جعل، استفاده از سند مجعول و سایر عناوین مجرمانه که در قانون ذکر شده اند.
پیشینه و ساخت آجر در ایران به سالهای باستان می رسد، هنر آجرکاری در تمام دوره ها در ایران نقش چشمگیری داشته، مخصوصا در دوره ی ارزشمند سلجوقی که برای تمام بناها از کاروانسراها گرفته تا آب انبارها و بناهای شاهی و مقبره و مساجد همه از آجر سفال استفاده می کردند تا جایی که در دو برج خرقان قزوین بیش از سی نوع آجر کاری همراه با طاق نما سازی های بسیار زیبا و خط های آجری کوفی برجسته درست شده.
هنر آجر سازی در دوره ایلخانی: می توان اجرای هنری چشم گیر و استثنایی و خوش فرم هندسی گنبد سلطانیه را مثال زد .
هنر آجر سازی در دوره تیموری: آجری کاری بسیار زیبای مسجد قائن و برج و مقبره اخنجان در حومه طوس مشهد را می توان از هنر های دوره تیموری بیان نمود.
هنر آجر سازی در دوره صفویه: در این دوره نیز آثار شگرفی از تاریخی معماری را می توان در سی و سه پل یا( پل الله وردی خان) و پل خواجو یا(پل بابا رکن الدین) اصفهان دید.
هنر آجر سازی در دوره افشاریه و زندیه: در دوره ی هم از آثار آجری جالب این دوره به شبستان، مسجد وکیل با پوششهای طاقی زیبا، بازار وکیل و ارگ کریمخان می توان اشاره کرد، به طور کلی در این دوره نقوش زیبای آجری به شکلهای خاص و متنوع بسیار بوده، بخصوص این زیبایی ها را بیشتر در خطه استان فارس می توان دید.
هنر آجر سازی در دوره قاجار: هنر تیشه داری در این دوره رونق فراوانی داشته که می توان بازار و چارسوق بزرگ کرمان و همین طور بازار اراک، تیمچه حاجب الدوله در بازار تهران و تیمچه حاج حسین در کاشان اسم برد
آجرهایی که امروزه اکثراً در ایران برای ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند .انواع آجر نما: شامل آجر ماشینی، آجر ماشینی توپر، آجر ماشینی سوراخدار، آجر نما سفال مجوف هستند. آجرها از نظر مقاومت و شکل ظاهری متفاوت بوده و بسته به مورد استفاده با ابعاد گوناگون تهیه میشود. جهت تهیه خامه آجرهای ماشینی از دستگاههای قالب زنی خودکار استفاده میشود. و بدین علت میتوان ابعاد آنها را مطابق دلخواه تغییر داد.
چنانچه در یک مورد خاص نیاز به آجر سفالی یا ماشینی به ایعاد دیگری (غیر از آنچه که نشان داده شده) باشد، خریداران میتوانند با توافق قبلی محصولات مورد نظر خود را به کارخانجات آجرسازی سفارش دهند. انواع آجر نما بر اساس نوع جنس آن به دو دسته تقسیم میشود.
این نوع آجر معمولاً در سفت کاری و زیرکاری ساختمان به کار میرود و به روش دستی تهیه میشود (آجر گری). این نوع آجر برای تمامی کارهای ساختمانی مانند گرهچینی، طاق ضربی، دیوارهای حمال و تیغه چینی مناسب است.در حال حاضر صنعت ساختمان در ایران به مقدار وسیعی از آجرهای فشاری استفاده مینمایند. و این آجرها اغلب با دست قالب زده و در کوره های محلی پخته میشوند لذا ابعاد آنها با توجه به تجارب زیادی که در طی زمانهای طولانی به دست آمده در حد ۵/۵×۱۰×۲۲ تثبیت گشته است.
موقعیت آجر فشاری در ایران صنعت آجر ماشینی را مجبور کرده که ابعاد آجر ماشینی نزدیک ابعاد آجر فشاری باشد و به همین علت آجرهای ماشینی فعلی در ایران دارای ابعاد ۵/۵×۱۰×۲۲ است. هر گونه تغییر اساسی در ابعاد آجرهای ماشینی منوط به تجدید نظر در ابعاد آجر فشاری است لذا مادامی که آجر فشاری نقش اساسی خود را در صنعت ساختمان خفظ نماید ابعاد آجر ماشینی تابع ابعاد آجر فشاری خواهد بود. این نوع آجر برای کلیه کارهای ساختمانی مانند گره چینی، طاق ضربی، دیوارهای حمال و تیغه چینی مناسب است.
آجر ماشینی یا آجر سوراخدار که بر روی سطح بزرگتر آن ۸ یا ۱۰ سوراخ به قطر ۱/۵ تا ۲ سانتیمتر وجود دارد و در بازار ایران به آجرهای هشت یا ده سوراخه ماشینی معروف است.
در استاندارد شماره ۷ مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران این سوراخها باید تمام ضخامت آجر را طی نموده و سطح مقطع مجموع سوراخها نباید بیشتر از ۲۵ درصد سطح بزرگتر آجر باشد و فاصله سوراخها از لبه آجر و همچنین فاصله سوراخها از یکدیگر در هر بعد آجر نباید کمتر از ۳۰۰ درصد طول همان بعد باشد.
علت وجود این سوراخها این است که در هنگام دیوارچینی ملات به طور عمودی نیز در آجر نفوذ کرده و باعث استحکام بیشتر دیوار شود. در ساخت دیوارهای حمال به دلیل اینکه میتوان به وسیله سوراخهای موجود در سطح آجر آنرا با میلگرد، مسلح کرد از این نوع آجر استفاده میشود. دیوار آجری مسلح برای مقابله با نیروی زلزله ساخته میشود.
جنس این نوع آجرها نسبت به آجرهای فشاری بسیار ترد و شکننده بوده و خاصیت مکندگی آن نسبت به آجر فشاری کمتر است. این آجرها به علت ترد بودن قابل تیشهداری نیستند و همچنین بهدلیل اینکه خاصیت مکندگی زیادی ندارند و نمیتوانند به خوبی به ملات بچسبند در طاق ضربی استفاده نمیشوند. ابعاد این نوع آجر ۵/۵×۱۱×۲۲ سانتیمتر میباشد. اضلاع این نوع آجر گونیاتر بوده و دارای سطوح صافتری نسبت به آجرهای فشاری میباشند.
این دسته از آجرها از نظر ساخت، شکل، رنگ و مشخصات فنی در نهایت دقت تهیه و بسته به شکل آنها در نقاط مختلف ساختمان استفاده میشوند. به علت جذب کم آب در آجرهای سفالی، به منظور چسبندگی مناسب با ملات، انواع سوراخدار آنها را مورد استفاده قرار میدهند. از دیگر خواص آنها سبکی است که باعث بالا رفتن سرعت اجرا میشود.انواع آجر نما سفالی:
آجرهای قدیمی
این نوع آجرها در قطعات بزرگ تولید میشدهاند و علی رغم تهیه به روش دستی از کیفیت مناسبی برخوردار بودهاند.
آجر نظامی:
به اندازه ی چهار آجر معمولی ۵×۵۰×۵۰ در کف سالنهای سرباز خانه ها در گذشته استفاده میشده است.
آجر ختایی:
با ابعاد ۵×۲۵×۲۵ در ساختمانهای قدیمی در فرش کف حیاط و …آجر تخت (چهارگوش ایرانی): بزرگتر از آجر نظامی است که بطور عمده برای فرش کردن کف بکار برده شده است.
آجر شکری:
یا آب انباری که در برابر رطوبت مقاوم است و در کار چیدن منبع آب انبار از آن استفاده میکردند.
آجر نما لعابی و هنر لعاب کاری از دیرباز در معماری ایرانی متداول بوده است. از مزایای لعاب افزایش مقاومت در برابر عوامل فرسایشی و هوازدگی است، بافت صاف و صیقلی آن مانع از نفوذ آب به درون آجر میشود و در برابر عوامل شیمیایی پایدارتر میشود.
زمان لعاب کاری آجرها که از انواع آجر نما معمولاً در انتهای مرحلهی خشک کردن است. و بدین صورت است که پوششی از یک ترکیب مواد معدنی روی یک یا چند سطح آجر پاشیده میشود. لعاب حل و در یک دمای مشخص در آجر نفوذ میکند. پس از پختن، حاصل کار یک پوشش صیقلی است. انتخاب مواد اولیه در تولید آجر لعابدار اهمیت زیادی دارد. درصورت عدم انتخاب مناسب اگر ضریب انبساط و انقباض آن با آجر متفاوت باشد به سرعت ترک بر میدارد.
مواد اولیه و روند تولید آجر نسوز برحسب محل مصرف، حرارت کوره، محیط شیمیایی، فشار، سایش و تغییرات درجه دما متغیر است و با حداقل مواد گداز آور تهیه میشود. در واقع از انواع خاکهای نسوز تهیه میشود.
آجر نسوز نما فقط برای نمای خارجی ساختمان نیست، بلکه در فضاهای داخلی و مرطوب مانند حمام و آشپزخانه و حتی کف نیز قابل استفاده است.
پایهی مواد تشکیل دهندهی آنها از سیلیکات کلسیم است، ساخته شده از ترکیب آهک و ماسه سیلیسی است و در شرایط فشار و بخار شکل میگیرند. این آجرها نباید در محیطهای اسیدی یا نمکهای قوی قرار بگیرند. در هنگام خشک شدن منقبض میشوند و به علت جذب آب بیشتر نسبت به سایر آجرها در پی سازی و کرسی چینی توصیه نمیشود.
این آجر را با خاکی که در گرمای بیش از هزار درجه خمیری نشود میپزند یکی دیگر از انواع آجر نما می باشد و آن را بیشتر در کوره نگه میدارند تا دانههای خاک کمی عرق کرده و به هم بچسبند و آجر یک تکه شود. این آجر نباید در گرمای کوره خمیر شود و باید تفاوت درجهه عرق کردن و خمیر شدن خاک آجر جوش زیاد باشد. برای آنکه آجر کم عرق کند، به آن گداز آور میزنند، که آن بیشتر اکسید آهن است. اکسید آهن گذشته از اینکه گدازآور است، رنگ آجر جوشی را که در گرمای ۱۰۰۰تا ۱۲۰۰ درجه پخته را سرخ تا سیاه میکند.
رنگ بهی آجر جوش از کم بودن اکسید آهن و فراوانی آهک و بازها است. این آجر باید سخت باشد، لاشه نشود، ترد نباشد، ترک نداشته باشد، در برابر ضربه پایداری کند و لب پر نشود، کم ساییده شود، زبر باشد، و جای ساییده شده آن نیز زبر بماند، سطح شکسته شده آن شیشهای نبوده، دانهدانه و پر باشد، در برابر یخبندان و جسمهای شیمیایی پایدار باشد. تاب فشاری آجر جوش نباید از ۳۵N/mm2 کمتر باشد.
آجر جوشی ساختمانی نباید بیش از ۶٪ و آجر فرش بیش از ۴٪ وزنش آب بمکد. وزن ویژه آجر جوش باید بیش از ۱/۹ باشد. آجر جوشی که به کار فرش کردن کف سواره رو و پیادهرو میرود، باید تاب ضربه پذیری بالایی داشته باشد. خیلی کم ساییده شود، زبر بوده و پس از سایش زبر بماند. آجر جوش برای پوشش دیواره تونلها و گنداب روها هم به کار میرود.