انواع سنگ رودخانه

انواع سنگ رودخانه

سنگ رودخانه ای اصفهان علاوه بر تنوع رنگی از نظر شکل نیز دارای انواع مختلفی است و به شکل‌های گرد، زاویه‌دار و شکسته تقسیم می‌شود که از نظر کاربردی تقریبا یکسان هستند. این سنگ‌ها را با توجه به کاربردی که دارند به فروش می‌رسانند، حتی در اندازه‌های بسیار کوچک نیز می‌توان از آنها به عنوان سنگ تزئینی گلدان یا باغچه استفاده کرد، این سنگ‌ها بسته به سایز و اندازه‌ای که دارند در بسته‌بندی‌های مختلف به فروش می‌رسد، ضمن این که در مصارف وسیع معمولا به صورت توناژ فروخته می‌شود.

از نظر تنوع رنگی نیز این سنگ‌ها به سه دسته سنگ‌های رودخانه‌ای رنگی، سنگ رودخانه‌ای طوسی و سنگ رودخانه‌ای سفید تقسیم می شود.

فروش سنگ رودخانه ای

سنگ رودخانه رنگی

این سنگ ها معمولا از کف رودخانه‌ها و سواحل شمالی کشور دست‌چین می‌شوند.

سنگ رودخانه طوسی

این رنگ از سنگ‌های رودخانه معمولا مربوط به بستر رودخانه‌ها در بخش مرکزی ایران است.

سنگ رودخانه سفید

سنگ رودخانه ای سفید معمولا در شرایط آب و هوایی جنوب کشور ساخته می‌شود و از بستر رودخانه‌های این بخش از کشورمان برداشت می‌شود.

ویژگی‌های سنگ رودخانه‌ای مرغوب

سنگ رودخانه دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که آن را از سایر سنگ‌های  نما جدا می‌سازد. در این بخش به برخی ویژگی‌های سنگ رودخانه اشاره می‌کنیم.

– سنگ طبیعی نباید دارای شیار، ترک و رگه‌های سست باشد. بلکه باید یک‌دست بوده و هیچ خلل و فرج یا پوسیدگی و … نداشته باشد.

– سنگ‌هایی که قرار است به عنوان سنگ نما یا کف مورد استفاده قرار گیرند نباید جذب آب زیادی داشته باشند، مقدار استاندارد جذب آب برای سنگ نما نباید بیش از 5 درصد باشد.

– سنگ رودخانه مرغوب نباید دارای آلودگی باشد و گل و لای به آن چسبیده باشد.

– مقاومت فشاری سنگ رودخانه مرغوب بالا است، از نظر استاندارد مقاومت فشار گسیختگی سنگ‌ها برای عملیات بنایی و نما نباید از 150 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع کمتر باشد.

در انتخاب سنگ رودخانه به این نکات دقت داشته باشید

– ظاهر سنگ رودخانه یا قلوه سنگ رودخانه ای باید یک‌دست باشد، هرچه سنگ دارای زاویه‌های  گردتری باشد مرغوبیت بیشتری دارد.

– سنگ رودخانه‌ای کارخانه‌ای دارای صیقل بیشتری است و از نظر فیزیکی زیباتر به نظر می‌رسد و علت آن نیز استفاده از اسید برای تراشیدن سنگ است.

کلام آخر

همانطور که اشاره کردیم در حال حاضر سنگ رودخانه‌ای در حقیقت خرده سنگ‌های تهیه شده از سنگ‌های مرغوب معدنی به شیوه‌های حرفه‌ای است، این سنگ‌ها به دلیل تنوع در سایز و رنگ و طرح بسیار محبوب هستند و می‌توان از آنها در داخل و خارج از محوطه ساختمان استفاده‌های زیادی داشت.

جلوه زیبا و طبیعی که این سنگ‌ها به نمای داخلی یا خارجی سنگ ساختمان اصفهان می بخشند باعث شده است که استفاده از آن به شکل قابل توجهی افزایش یابد، ضمن این که این سنگ‌ها به دلیل دسترسی آسان و مقرون به صرفه بودن نسبت به سایر سنگ‌های ساختمانی و همچنین  استحکام و مقاومت بالایی که دارند به نظر می‌رسد انتخاب بهتری برای نمای دیوار یا کف و یا تزئینات داخلی ساختمان باشند.

هر آن چیزی که راجع به سنگ رودخانه‌ای باید بدانید!

سنگ رودخانه ای یکی از انواع سنگ‌های نما در معماری و دکوراسیون خارجی است که بسیار مقاوم بوده و از محبوبیت زیادی برخوردار است. در این مقاله کوتاه قصد داریم شما را با این سنگ بیشتر آشنا کرده و از مزایا و کاربردهای آن با شما صحبت کنیم.سنگ های رودخانه‌ای در واقع سنگ‌هایی هستند که در اثر غلتیدن در بستر رودخانه و سایش، لبه‌های تیز و ظاهر ناهموار خود را از دست داده و صیقلی و صاف می‌شوند. این سنگ‌ها در انواع اندازه‌ها و طیف‌های رنگی موجود هستند و به دلیل ویژگی‌های خاص، دوام طولانی، استحکام زیاد و دسترسی وسیعی که دارند یکی از مصالح بسیار پرکاربرد در نماسازی محسوب می‌شوند.

سنگ رودخانه ای

البته باید بدانید که در حال حاضر سنگ‌های موجود در بازار واقعا از بستر رودخانه برداشت نمی‌شوند و این کار جرم محسوب می‌شود بلکه اکثر آنها از ضایعات سنگ‌های معدنی و توسط ماشین‌آلات مخصوص برش داده شده و به شکل دلخواه در می‌آیند. اما در سال‌های نه چندان دور این سنگ‌ها را به شکل طبیعی برداشت و مورد استفاده قرار می‌دادند.

همانطور که گفتیم ظاهر زیبا و طبیعی این سنگ‌ها و استحکام مناسبی که دارند باعث می‌شود که در نماسازی ساختمان به ویژه در قسمت‌های بیرونی و کف کاربرد داشته باشد. این نوع سنگ‌ها ظاهر دکوراتیوی دارند و به همین دلیل نیز گاهی حتی برای نمای داخلی یا زیباسازی فضای ورودی و حیاط به ویژه در ویلاسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنگ رودخانه دارای ابعاد مختلفی است و در سایزهای متفاوت یافت می‌شود بنابراین کاربردهای متفاوتی دارد، از سنگ رودخانه ای اصفهان می‌توان برای حاشیه سازی باغچه‌ها، ساخت حوض و برکه در باغ یا ویلا، ساخت گلدان‌ها و حتی آثار هنری نیز استفاده کرد.

کاربرد سنگ کوبیک چیست؟

مزایای استفاده از تولید سنگ کوبیک در معماری

استفاده از سنگ کوبیک سال‌ها است که در معماری رایج است. در این بخش به برخی مزایای این سنگ اشاره خواهیم داشت.

– سنگ‌های کوبیک قابلیت  اجرا روی هر سطحی را دارا هستند.

– دارای مقاومت و استحکام بسیار بالایی است و به همین دلیل به عنوان سنگفرش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنگ‌ها در شرایط مختلف آب و هوایی مقاومت خوبی دارند.

– تنوع طرح و رنگ سنگ‌های کوبیک بسیار بالا است به همین دلیل هم می‌توان نقش های زیبایی از قراردادن آنها کنار هم ایجاد کرد.

– سطح سنگ کوبیک صیقلی و صاف نیست و به همین دلیل اگر به عنوان سنگفرش مورد استفاده قرار گیرد در زمان بارندگی لیز نخواهد بود.

– میتوان سنگ‌ها را از سطح جدا کرده و در جای دیگر مورد استفاده قرار داد، به همین دلیل می‌توان گفت که استفاده از  سنگ های کوبیک بسیار مقرون به صرفه است.

– اجرای آن آسان است و در زمان کوتاه و بدون نیاز به ابزار و تجهیزات زیاد قابلیت اجرا دارد.

–  قیمت سنگ کوبیک در مقایسه با سایر سنگ‌های ساختمانی به ویژه به عنوان پوشش کف بسیار مناسب‌تر است.

– به راحتی تعویض یا تعمیر می‌شود.

– طول عمر بالایی دارد و می‌توان برای سالیان سال از آن بهره‌برداری کرد.

– اجرای این سنگ به صورت خشکه چینی است.

– در برابر مواد شیمیایی و باران‌های اسیدی نیز مقاومت خوبی دارند.

– این سنگ‌ها در مقابل ضربه و خم شدن بسیار مقاوم بوده و به راحتی شکسته نمی‌شوند.

کاربرد سنگ کوبیک چیست؟

با توجه به مزایایی که از این سنگ ها عنوان شد به خوبی مشخص است که این نوع سنگ بیشتر در محوطه چینی و سنگفرش مورد استفاده قرار می‌گیرد. به ویژه با توجه به تنوع رنگی که این نوع سنگ دارد می‌توان از ترکیب آنها اشکال زیبایی برای سنگ فرش کردن پیاده‌رو و محوطه‌های خارجی ایجاد کرد.( سنگ ساختمانی اصفهان )

کلام آخر

با توجه به مزایایی که از سنگ کوبیک  اصفهان عنوان کردیم باید گفت این نوع سنگ بهترین انتخاب برای سنگ فرش و سنگ چینی محیط بیرونی است، قیمت بسیار مناسب و قابلیت اجرای آسان و سریع از جمله مزایای دیگری است که در استفاده از این نوع سنگ می‌تواند مورد توجه واقع شود.

از آنجایی که سنگ کوبیک را می‌توان در ابعاد دلخواه سفارش داد این امکان وجود دارد که نتیجه کار بسیار بهتر نسبت به استفاده از سایر سنگ‌ها باشد. می توان سنگ‌های کوبیک را حتی بدون استفاده از سیمان نصب کرد و همچنین ماندگاری بالای آنها باعث می‌شود که به صورت نامحدود از نظر زمانی مورد استفاده قرار گیرد و نیاز به تعویض نداشته باشد. ضمن این که در صورت نیاز به تعویض و تعمیر می‌توان به راحتی قطعه مورد نظر را تعویض یا تعمیر کرد. استفاده از این سنگ‌ها در محوطه‌های ویلایی و سنگفرش بیرونی محوطه ساختمان‌های بزرگ بسیار رایج است.( کارخانه سنگبری در اصفهان

سنگ کوبیک

سنگ کوبیک

سنگ کوبیک چیست و چه کاربردی دارد؟

وقتی صحبت از استقامت و استحکام باشد، اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند سنگ است، شاید به همین دلیل از زمان‌های بسیار دور برای ساخت و ساز از سنگ به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم یکی از کاربردی‌ترین سنگ‌ ساختمانی یعنی سنگ کوبیک را به شما معرفی کنیم.

سنگ کوبیک ! یکی از مستحکم‌ترین انواع سنگ که به عنوان مصالح ساختمانی از آن استفاده می‌شود. همانطور که اشاره کردیم این سنگ یکی از انواع سنگ‌های مستحکم است که به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این سنگ  یک نوع سنگ گرانیتی است که به شکل مکعب و در ابعاد، طرح‌ها و رنگ‌های مختلف  تولید می شود. این سنگ به دو نوع سنگ کوبیک منظم و سنگ کوبیک نامنظم تقسیم می شود.

سنگ کوبیک اصفهان

انواع سنگ های کوبیک

این سنگ‌ها در معادن زیادی در سطح کشور استخراج می شوند و هر منطقه دارای سنگ با مشخصات ویژه و قابلیت‌های مشخصی است. استحکام و دوام بالای این نوع سنگ باعث می‌شود که بیشتر به صورت سنگفرش مورد استفاده قرار گیرند.

سنگ کوبیک منظم

این سنگ‌ها بعد از استخراج از معدن توسط کارخانه با توجه به سفارش مشتری خرد شده و مطابق درخواست مشتری و ابعاد درخواستی او برش داده می‌شوند و به قطعات کوچکتر تقسیم می‌شوند.

سنگ کوبیک نامنظم

این سنگ‌ها بعد از استخراج از معدن، توسط دستگاه سنگ شکن خرد می‌شوند و در کارخانه با دستگاه‌های مخصوص به ابعاد کوچکتر تقسیم می‌شوند.

مشهورترین سنگ‌های کوبیک کشور به کدام معادن تعلق دارند

در حال حاضر مشهورترین سنگ‌ کوبیک اصفهان در کشومان در معادن ساوه، مشهد و نطنز استخراج می‌شوند که قیمت آنها با توجه به ابعاد و اندازه و نوع برشکاری و البته هزینه حمل و نقل آنها از معدن تا کارخانه مشخص می‌شود.