تفاوت آجر های قرمز و زرد رسی

تفاوت آجر قرمز و زرد
 

تفاوت آجر های قرمز و زرد رسی

تفاوت آجر قرمز و زرد : آجر های نمای قرمز به غیر رنگ و ظاهر با آجر های رسی تفاوت های دیگری را دارا می باشند که در زیر می توان به آن موارد اشاره نمود:

1) آجر نمای زرد از خاک رس تهیه و تولید می شوند ولی آجر های نمای قرمز اصولا از معادن سنگ شیل استخراج و در کارخانه ها تولید می شود . سنگ شیل دارای اکسید آهن بالایی نیز می باشد.و همین سبب می شود که آجر نمای قرمز نیازی به افزودن موارد رنگی نداشته باشد و دوام و سازگاری بالاتری نسبت به آجر های رسی نشان دهد.

2) تفاوت آجر قرمز و زرد : درصد نفوذ پذیری آب در آجر نما قرمز پایین تر از آجر رسی می باشد و همین مورد سبب دوام بیشتر در تمامی فصول شده و در برابر گرما و سرما و یخبندان مقاوم تر خواهد بود.و همچنین اینگونه آجر ها مناسب برای مناطق سردسیر و بارانی نیز به شمار می رود.

3) استفاده آجر نمای قرمز در شهر های بزرگ و آلوده و مناطق شرجی بیشتر پیشنهاد می شود چرا که این نمونه آجر ها در برابر آلودگی و رطوبت نفوذ پذیری کمتری نشان می دهد و همین امر سبب ماندگاری آن بوده و سالیان سال با همان کیفیت ماندگار می ماند.

4) خاصیت ضد سایش آجرنمای قرمز باعث میگردد که در بسیاری از کشورهای جهان جهت استفاده در اماکن عمومی نظیر پیاده روها و نیز منازل ویلایی به صورت کف فرش استفاده گردد.

5) مقاومت فشاری بسیار بالا همین مزایا باعث گردیده تا در سراسر اروپا ، آمریکا ، چین و کشورهای آسیای میانه از این نوع آجر نما اصفهان استفاده میگردد.

 

نوین نمای اصفهان ارائه دهنده انواع آجر نما ، آجر نما سفال ، آجر نما لعابدار ، نسوز ، سنتی و.. در ایران 

صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید

شیوه های آجر کاری


 

آجر کاری اصفهان
]

هنر چیدن آجر نما را در بناها به منظور عرضهٔ نماهای تزئینی متناسب با شکل و هیئت کلی بنا را آجر کاری می‌نامند. معماران ایرانی کوشیده‌اند تا با کاربرد گسترده آجر نما در گونه‌های مختلف تزئینی حالت ارگانیک این ماده را در ارتباط با شکل بنا حفظ کنند. معماران ایرانی (با توجه به آثار به جای مانده) از سدهٔ چهارم هجری به بعد در زمینهٔ آجر کاری، شیوه‌های گوناگونی را آزموده‌اند.

زنجاب کردن

هنگامی که آجر از کوره بیرون می‌آید؛ خشک است؛ و آب ملات را می‌کشد و ملات را دچار مشکل می‌کند، به همین دلیل آجر را به مدت نیم ساعت داخل بشکه‌های آب می‌اندازند تا سیراب شود و به ملات آسیب نرساند، که به این عمل زنجاب کردن، می‌گویند؛ بنابراین زنجاب کردن را نباید با آبساب کردن اشتباه گرفت)

شیوه آجر کاری اصفهان

قواره بری

شیوه‌ای است که به طور معمول در چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ولی در کار تزئینات آجری در سطح‌های بسیار محدود نیز با آن برخورد داریم. قواره بری در واقع یکی از شیوه‌های آجر تراش است که در آن به جای نقش شکسته، نقش گردان یا قطعه‌های منحنی به کار برده می‌شود. مورد استفادهٔ آن به طور عمده در قاب‌های تزئینی نمای بنا است که پیش از عهد قاجار بیشتر به صورت پولکی و سینه کبکی بوده و یک طرح پیوسته و یکنواختی را عرضه می‌کند.

رواج قواره بری با طرح و نقش‌های مختلف مربوط به دوران قاجار است که تا اویل دوران پهلوی هم ادامه داشته است؛ و هنوز نمونه‌های جالب آن را در شیراز می‌توان دید.

رگ چینی

به آجر کاری با ترکیب آجرهای یک رنگ و ایجاد طرح و نقش‌های مختلف در سطحی صاف، رگ چینی می‌گویند. طرح‌های متنوع، به چگونگی قرار گرفتن آجر در نما بستگی دارند.

راسته: آجری که از پهلو و درازا در نما کار شده است.

کَله: آجری که سر یا عرض آن به صورت افقی یا عمودی در نما کار شده است.

قد نما: آجری که از پهلو و درازا به طور عمودی در نما کار شده است.

خواب نما: به صورت افقی در کف کار شود و تمامی سطح آن دیده شود.

لاریز: آجری که رج آجرها حالت پله‌ای را نشان دهد.

لابند مرتب: آجری که یک در میان، کله و راسته کار شود.

نیما نیم: معمولی‌ترین شیوه آجر کاری است. تمامی ردیف آجر راسته به کار می‌رود؛ به گونه‌ای که بند کشی‌های رگ عمودی بالا درست در وسط آجرهای رگ پایین قرار می‌گیرند. طرح‌های متنوع و مشهور دیگر: کله راسته –خفته راسته- بافت حصیری- جناغی- شطرنجی – (نوین نما ارائه دهنده انواع آجر نما،آجر سفال،آجر لعابدار)

شیوه آجر کاری نوین

گل اندازی

در موقع رگ چین کردن؛ آن را چنان می‌چینند که از ترکیب آن‌ها گلهای مختلف هفت رگی و پنج رگی و… بدست آید. نمونه‌های خوب این شیوه را در اِزاره‌های خانه‌های یزد شاهد هستیم. مشهورترین گل اندازی به نام «شش بند شیرازی» معروف است که با چیدن پنج رگ آجر «که شش بند دارد» نقشی زیبا در مایه‌های هندسی به وجود می‌آورند. این گونه طرح‌ها گاه «هم رو» یا صاف چیده می‌شوند یا «هشت و گیر» یا برجسته و فرورفته هستند.

نمونه‌های خوب آن را در مسجد جامع یزد شاهد هستیم. گاهی آجر نما لعابی و کاشی پیش بر با هم مخلوط می‌شدند و گل انداز کاشی در متن نما آجری چون نگین می‌درخشید. بهترین نمونهٔ گل انداز در برج اخنجان خراسان و برج رادکان خراسان می‌بینیم.

گره سازی

یکی از شیوه‌های بسیار ظریف و پرکار آجرکاری است؛ که به کمک قطعه‌های مختلف آجرهای بریده و تیشه داری شده در اندازه‌های گوناگون انجام می‌شود. طرح‌های گره در مایهٔ نقش‌های هندسی ساده چون مثلث لوزی مربع مستطیل و ذوزنقه و ترکیب آن‌ها با یکدیگر و ایجاد چند ضلعی‌ها ستاره شکل‌ها و غیره است. نمونه‌های خوب آن را در دوران سامانیان و آل بویه می‌بینیم.( آجر سفال در اصفهان )

در بناهایی همچون مسجد گوهرشاد، بنای گور امیر در سمرقند و نیز در مسجد جامع ورامین از دورهٔ ایلخانی شاهد این نمونه از آجر کاری هستیم. گاهی گل انداز و گره سازی با هم ترکیب شده و طرح زیبایی بوجود می‌آورد. آرامگاه امیراسماعیل سامانی (مربوط به قرن سوم هجری که معماری آن ادامهٔ معماری پیش از اسلام ایران است) نمونه‌ای از این شیوه است.( آجر نما در اصفهان )

آجرکاری تزئینی (مهری)

کار تزیین نمای بنا با آجر نقش دار برجسته مهری، از دوران ایلخانی سابقه دارد. در این شیوه آجرهای مربع و مستطیل لوزی چلیپا و دیگر گونه‌ها با نقش‌های مختلف برجسته، همراه با قطعه‌هایی چون لچکی، قوسها، حاشیه‌ها، رخ بامها و زیر خورشیدی‌ها روی جرزها میان دو طبقهٔ بنا که دارای آجرهای مهری هستند؛ جلوه‌ای دلپسند را ایجاد می‌کنند. این شیوه در دوران قاجار در برخی شهرها چون یزد، کاشان، شیراز و تهران رواج فراوان یافت.

در آثار یزد، این آجرها در چهار گروه قرار می‌گیرند:

کار برد تک آجر با نقش کامل در وسط آجدارهای ساده.

مجموعهٔ چهار آجر در کنار هم که یک نقش کامل را بوجود می‌آورند.

حاشیه‌ای از آجرهای پی درپی نقش دار.

قاب‌سازی‌های بزرگ بر روی بدنه‌های وسیع به کمک آجرهای نقش دار که هریک، بخشی از طرح بزرگ را تکمیل می‌کنند.

آجر کاری رنگی یا گره سازی رنگی

در این شیوه با آجرهایی با رنگ‌های مختلف و به شیوه مسطح، طرح‌های گوناگون ایجاد می‌کنند. کاربرد آجرهای رنگی در نمای بنا، به دورهٔ ایلخانیان برمی‌گردد. طوماری از این شیوهٔ آجر کاری مربوط به حدود ۱۲۰ سال پیش در دست است که در آن طرح‌های فراوانی در مایهٔ نقش‌های هندسی و خط بنایی عرضه شده است.

آجر کاری نوین نما

خوون چینی

این شیوه گونهٔ خاصی از آجر کاری در مایهٔ خفته فرورفته و گره چینی ست که در شوشتر و دزفول رواج فراوان داشته است. به یاری این شیوه امکان بهره جستن از گودی‌های سا یه دار و در نتیجه کاستن از میزان حرارت به داخل بنا فراهم شده است. اساس عمدهٔ نقش‌های خوون چینی بر نگارهٔ چلیپا استوار بوده که در ترکیبهای مختلف از شکل گرفتن پره‌های گل‌برگ گونه چلیپا حول یک مرکز حاصل شده است. اغلب مرکز یک نقش که چشم گیرترین قسمت نقش را تشکیل می‌دهد؛ با کلمه‌هایی چون الله –محمد و علی درمایهٔ خط بنایی زینت یافته است.

فخرومدین

در این کار آجرها به صورت مشبک چیده می‌شود.

هشت و گیر

در این شیوه، آجر چینی از حالت صاف و مسطح خارج گردیده و به صورت برجسته و فرورفته طرح‌هایی بوجود می‌آورد که با ایجاد سایه روشن جلوهٔ خاصی به بنا می‌بخشد. (کلمهٔ هشت به معنی بسیار برجسته و گیر به معنی فرورفته است) معروف‌ترین نوع آن هشت و گیر شیرازی است که فرورفتگی و برجستگی در هر شش بند و پنج رگ تکمیل و مجدداً تکرار می‌شود. این آجر چینی به شش بند شیرازی نیز معروف است.

آبشاری

این طرح در گچبری نیز وجود دارد. در آجر چینی زوایا قائمه‌اند ولی در گچبری ممکن است زوایا به صورت منحنی در آیند.

باد بزنی

در این روش، نما را به مربعاتی تقسیم کرده و در هر مربع یک آجر به صورت افقی و آجر دیگر به صورت عمودی چیده می‌شود.

معقلی (مخلوط کاشی و آجر)

نوعی آجرکاری است که در آن مخلوط آجر و کاشی به کار رفته است؛ که نمونهٔ آن در مقبرهٔ خواجه اتابک در کرمان به چشم می‌خورد. اما شاید زیباترین و شاخص‌ترین کار آجر و کاشی اثر نفیسی است که در سنگان خراسان در راه جام به زوزن دیده می‌شود.

برج خرقان

برج‌های خرقان دو برج هشت گوش به شکل مقبره‌ای هستند که در غرب ایران قرار دارند. این دو برج به فاصلهٔ سی متر از هم قرار گرفته‌اند و از بناهای دورهٔ سلجوقی هستند. در هر گوشه از گوشه‌های هشت ضلعی، نقوش خاصی از آجر کاری وجود دارند که با ملات‌های مختلف تزئین شده‌اند.

برج اول توسط معمار محمد بن مکی آل زنجانی به سال ۴۶۰ ﮬ. ق برابر با سال ۶۸–۱۰۶۷میلادی و برج دوم توسط معمار ابو علی مکی آل زنجانی به سال ۴۸۶ﮬ. ق برابر با سال ۹۴–۱۰۹۳ میلادی ساخته شده است. در آجر کاری‌های این دو برج حدود هفتاد نوع آجر کاری استفاده شده است. آجرها به طور ساده بوده ولی از لحاظ نقوش بسیار زیبا هستند. آجرها در این دو برج به دو صورت آجرتراش و آجر پیش بر بکار رفته‌اند.

کبود گنبد

کبود گنبد از بناهای اواخر دورهٔ سلجوقی بوده که در مراغه واقع است؛ برخی تاریخ ساخت بنا را سال۵۹۳ ﮬ. ق و بعضی دیگر سال ۵۸۲و۶۸۶ می‌دانند. پنج ضلعی منظم یا پنج کنج

آجر سفال


آجر سفال

آجر سفال تولید شده از خاک رس می باشد یکی از پر استفاده ترین مصالح در صنعت ساختمان سازی به شمار می رود. و هزاران سال قدمت دارد در زمان های قدیم از این آجر به جای سنگ برای دیوارکشی و دیوارچینی مورد استفاده می کردند.آجر سفال امروزه که به تیغه سفالی یا بلوک سفالی نیز شهرت دارد برای استفاده از ساخت تیغه های ساختمانی ، دیوارکشی اتاق ها و اسکلت بدنه مورد استفاده قرار می گیرد.

آجر سفال اصفهان با نهایت دقت تولید می شود و انواع آن در نقاط مختلف ساختمان کاربرد فراوان دارد از نظر شکل ،رنگ و مشخصات فنی با یک دیگر متفاوت بوده .معماران و تولید کنندگان آجر سفال به دلیل جذب آب کم این نوع محصول آن ها را سوراخ دار تولید می کنند که همراه با ملات چسبندگی و جذب خوبی از خود نشان دهد و بتوانند در تیغه کشی و دیوار چینی مورد استفاده قرار دهند.این گونه آجر ها به دلیل وزن سبک سرعت اجرای کار را برای بنا و معمار به همراه می اورد.

ابعاد تولیدی آجر سفال :

آجر سفال در ابعاد مختلفی تولید می شود. پر مصرف ترین آن ها تیغه سفالی ۲۰*۲۰*۱۵ و تیغه سفالی ۲۰*۲۰*۱۰ سانتی متر می باشد. همچنین آجر سفالی ۱۰ سانتی قالب کوچک (۸ سانتی) و آجر سفالی ۱۵ سانتی قالب کوچک (۱۲ سانتی) موجود می باشد.

مزیت های آجر سفال :

  • به دلیل وزن سبک این گونه آجر ها انجام پروسه کار و ساخت سریع تر انجام می شود و در واقع نیاز به نیرو و کارگر کمتری دارد.چرا که ابعاد تیغه های سفالی 2 الی 3 برابر آجر های لفتون بوده که همین دلیل سبب جابجایی و نصب راحتر این نمونه آجر می شود.طبق امار های گرفته شده استفاده از تیغه های سفالی 30 درصد الی 40 درصد از هزینه و زمان را کاهش می دهد.
  • نیاز به مصرف ملات کمتر: آجر سفال اصفهان به دلیل جداره ها و سوراخ های تشکیل شده نسبت به آجر لفتون نیاز به ملات سیمان کمتری دارد.
  • عایق حرارتی مناسب: به دلیل سوراخ های موجود در آجر های سفالی موقع وزش باد ،هوا داخل سوراخ ها به دام می افتند که این امر باعث جلوگیری ورود سرما به داخل ساختمان می شود.و همچنین از اتلاف انرژی ساختمان جلوگیری به عمل می آورد.نکته جالب اینجاست که داخل بعضی از آجر های سفالی فوم قرار می دهد که همین عامل این محصول را عایق حرارتی بهتری نسبت به آجر های معمولی نشان می دهد.
  •  
  • عایق صدا: آجر های سفالی نسبت به آجر های معمولی عایق صدا نیز می باشد و طبق اطلاعاتی که در بالا گفته شد به خاطر همان سوراخ های موجود در تیغه سفالی می باشد که صدا را در خود به دام می اندازد و از خروج آن به بیرون جلوگیری می کند.در واقع  تیغه سفالی در نقش موانع آکوستیکی عمل می کند.

آجر نما لعاب


آجر نما لعاب

[انواع آجر های نما لعاب دار نوین نمای اصفهان]

آجر نما لعاب

لعاب پوشش رنگی و درخشان است که بر روی سطح آجر های روسی دیده می شود، انواع محتلفی دارد لعاب براق یا مات و شفاف یا کدر،آجر لعابدار در اصفهان را می توان در طرح و رنگ های مختلفی تولید نمود،ترکیب فرمولاسیون جدید از مواد تشکیل دهنده لعاب بر روی سطح آجر این امکان را می دهد تا رنگ بندی ها و انواع مختلف از این نمونه آجر را پدیدار سازد،ماده اصلی تشکیل دهنده لعاب چسبندگی ندارد ولی هنگامی که بر روی سطح آجر ریخته می شود بر دل رس نفوذ می کند و پس از قرارگیری آجر ها در کوره های پخت در دماهای تعریف شده،سبب تثبیت لعاب بر آجر می شود و ماندگاری آجر را در برابر آب و باران و سایش افزایش می دهد.

نقش لعاب بر روی پوشش آجر های رسی این است که به غیر زیبایی و طرح و جلوه و تنوع پذیری در آجر و مصالح ساختمانی سبب ایجاد نقش نگار های متفاوت و بصری که در نماکاری های ساختمان ها و بناهای سنتی می شود. می توان دلیل اصلی استفاده از آجر های لعاب دار را اینگونه مورد بحث قرار داد که، لعاب باعث می شود آجر، مقاوت بالایی در برابر نفوذ پذیری آب ، رطوبت ، گرد و غبار و… داشته باشد در واقع آجر های لعابدار به  ضد آب نیز معروف هستند. همچنین، از فرسایش بی رویه و لکه دار شدن  سطح آجر جلوگیری می کند.

لعاب در معماری و نماکاری

از دیرباز در نقش و نگاره های ساختمان های قدیمی،مساجد،حمام ها ،موزه ها ،سفره خانه های سنتی و تمامی بناهای سنتی در ایران و جهان می توان نقش لعاب را در روی نماکاری های خوش رنگ و درخشان دید ، ذوق هنری نماکاران ایرانی و سنتی در ایران این یاد و خاطره را برای شما زنده نگه می دارد و بافت سنتی و مذهبی را یادآور شما علاقمندان می سازد آجر های لعاب دار یا کاشی های لعاب دار  در ساخت و ساز بناها و معماری ایران اصیل نقش بسزایی ایفا می کنند.در معماری مدرن و نوین لعاب های به کار رفته شده در بناهای ساخته شده به رنگ ها قرمز مایل به قهوه ای هستند،به دلیل استفاده از مواد و ترکیبات معدنی در لعاب سبب تئلید طیف وسیعی از رنگ ها در این نمونه آجر ها می باشد. ترکیباتی همچون:

1)اکسید آهن 2) اکسید کبالت 3) اکسید کروم 4) اکسید مس 5) کربنات مس و مواد  اصلی که تاثیر گذار در رنگ لعاب است ، اکسیژن می باشد.

جالب است بدانید رنگ لعاب فیروزه ای با اسفاده از کربنات مس در یک فضای اکسیده شده ایجاد می شود و اما اگر اکسیژن موجود در محیط کوره کم باشد، لعاب تولیدی به رنگ متمایل به قرمز روشن سوق داده می شود.

مجموعه نوین نمای اصفهان در صدد فروش بدون واسطه محصولات آجر لعابدار در اصفهان و دیگر نقاط ایران و خاورمیانه بوده

آجر نما

آجر نما

آجر نما یکی از برجسته ترین محصولات در انواع مصالح ساختمانی به شمار می روند ، چرا که از دیرباز در صنعت ساختمان سازی به کار رفته است و بیشتر نماهای بیرونی و داخلی ساختمان ها ، بناهای تاریخی ، مساجد ، تفرجگاه ها و… از آجر نما اصفهان برای زیباسازی و معماری خلاقانه بهره می برند.به عنوان مثال اگر شما از منطقه ای مسکونی در حال گذر باشید هنگام مشاهده ساختمان ها و برج ها و بناهای مختلف ساخته شده در آن منطقه در وحله اول این نمای بیرونی ساختمان است که در نگاه شما پدیدار می شود .

استفاده از جنس و رنگ و لعاب مناسب ، طرح و نقشه کشی ساختمان ، و آجر کاری اصولی و زیبا در نماکاری ساختمان ، باعث جلب توجه شما عزیزان خواهد شد. پس در حالت کلی باید در انتخاب نوع آجر با طرح و رنگ مناسب ساختمان خود دقت لازم را به عمل آورید. آجر نما در رنگ های گوناگون و طرح و نقش های متفاوت در مجموعه نوین نمای اصفهان عرضه می شود .

انواع آجر نما اصفهان:

  • آجر سنتی یا دستی:معروف ترین آجر ها در دسته سنتی آجر های قزافی می باشد تولید این نمونه آجر ها به روش سنتی یا دستی انجام می شود و به دلیل طبیعی بودن آن و حفظ بافت سنتی بیشتر در بناها و ترمیم ساختمان های قدیمی استفاده می شود.
  • آجر نما نسوز: این دسته انواع مختلفی تشکلی شده از جمله » آجر نسوز شاموتی،آجر نما نسوز لعابی،آجر نسوز انگلیسی،آجر نما نسوز قرمز،آجر نسوز آمریکایی
  • آجر نما شیل:آجر شیل امروزه به دلیل قیمت مناسب و ثبات رنگ بالا طرفداران زیادی پیدا نموده است .
  • آجرنما خاک رس یا آجر سفال:از این آجر بیشتر در دیوارچینی یا تیغه چینی استفاده می شود و گاهی از ان در نماهای ساختمان نیز  استفاده می شود.
  • آجر نما طرح هلندی
  • اجر نما لعابی
  • آجر نما لفتون
  • آجر نما آنتیک

دلایل استفاده آجر نما اصفهان در پروژه های ساختمانی

دلایل بسیاز زیادی می توان برای توجیه استفاده در پروژه های ساختمانی ارائه نمود اولین دلیل ،تامین زیبایی و نمای ظاهری مطلوب در ساختمان می باشد هرچه ساختمان دارای نمای داخلی و بیرونی شکیل تری باشد، خریدار را متمایل تر از قبل می نماید ،دلیل دوم:استفاده آجر نما در پروژه های ساختمانی موجب دوام و استحکام ساختمان می شود به طوری که هنگامی که آجر نما را در نمای داخلی یا بیرونی ساختمان استفاده نمایید ،به دلیل نفوذ ناپذیری بالای آجر ، ساختمان شما را در برابر فرسایش،آتش سوزی،نفوذ آب باران و یا مواد شیمیایی در امان می دارد.

دلیل سوم:آجر های نما از لحاظ کیفیت و نوع استفاده تنوع بسیاری داشته و در مواردی برای جلوگیری از نفوذ آتش به داخل ساختمان ، و یا استفاده از عایق صوتی ، و عایق حرارتی برای جلوگیری از اتلاف انرژی می توان از آجر نما در ساختمان خود استفاده نمایید.


ب