وکیل مهریه چه کاری انجام می‌دهد؟

وکیل مهریه چه کاری انجام می‌دهد؟

در این مطلب قرار است کمی بیشتر با مفهوم وکیل مهریه آشنا شویم. به همین منظور گام به گام درکنار یکدیگر این مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با وظایف این نوع وکلا و اقدامات قانونی که می‌توانند در خصوص مهریه انجام دهند را بررسی کنیم. علی شیرزاده وکیل مهریه در اصفهان و یکی از وکلای پایه یک دادگستری می باشد که شما را در این امر یاری می کند.

مهریه چیست و چه قوانینی دارد؟

ازدواج علاوه‌ برآن‌که یک پیمان عاطفی است، یک پیمان حقوقی هم محسوب می‌شود، به همین سبب در هنگام انعقاد خطبه‌ی عقد برای زن و مرد حقوق مختلفی طبق قرارداد رسمی که برقرار می‌شود، وجود دارد. از جمله حقوق مالی که برای زن درنظر گرفته شده، مهر یا مهریه است، که طبق ماده ۱۰۲۸ قانون مدنی  به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. بنابراین از زمان جاری شدن خطبه عقد زن مالکیت مهریه‌ی تعیین شده را دارا است و جزو اموال او محسوب می‌شود.

وکیل مطالبه مهریه

مهریه عندالمطالبه یا عندالاستطاعه

نکته‌ی مهمی که درباره‌‌ی نحوه‌ی دریافت مهریه در عقدنامه ذکر شده است، عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن آن است.

مهریه عندالمطالبه:دراین شرایط به محض جاری شدن خطبه عقد زن در هرزمان که تمایل داشت، می‌تواند برای دریافت مهریه خود اقدامات لازم را انجام دهد.  

مهریه عندالاستطاعه:در این حالت زن باید با ارائه‌ی مدارک معتبر ثابت کند که مرد تمکن و قدرت مالی پرداخت مهریه را دارد.

ترکیب مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه: در این صورت مقداری از مهریه را که زوج توانایی پرداخت آن را دارا است، به صورت عندالمطالبه ثبت کرده و مابقی را عندالاستطاعه ثبت می‌کنند.

درنظر داشته باشید که مثل سایر شروط ضمن عقد که قابلیت تغییر دارند، بعد از ازدواج زوجین می‌توانند مهریه را از حالت عندالمطالبه به عندالاستطاعه یا برعکس تغییر دهند.

وکیل مهریه وکیل شیرزاده

وکیل مهریه در اصفهان چه کار می‌کند؟

برای اقدام از طریق دادگاه حقوقی خانواده در جهت دریافت مهریه، این شرایط برای زنان درنظر گرفته شده که، امکان مراجعه به وکیل پایه‌ دادگستری و گرفتن مشاوره حقوقی از او وجود دارد. دراین شرایط با توجه به مبلغ مهریه، و نوع مهریه ( عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن) با نظر وکیل مهریه در اصفهان موردنظر اقدامات لازم صورت می‌گیرد. باید درنظر داشته باشید که راه‌های مطالبه مهریه به چند دسته تقسیم می‌شود و نمی‌توان حکم کلی درباره‌ی بهترین روش داد، بلکه یکی از مهم‌ترین وظایف وکیل کمک به شما درجهت اقدام در بهترین شیوه باتوجه به شرایط خود است.

وکیل مهریه در اصفهان

ویژگی‌های وکیل مهریه :

  • آشنایی کافی و جامع درحیطه‌ی علم حقوق خانواده
  • تسلط برشیوه‌های درست دفاع از حقوق موکل براساس شرایط ویژه‌ی فرد

راه‌های مطالبه‌ی مهریه توسط وکیل مهریه

  • مراجعه به دادگاه خانواده

مرسوم‌ترین روشی که برای مطالبه‌ی مهریه وجود دارد، رفتن به دادگاه و ثبت شکایت است، در این حالت دادگاه بعد از بررسی پرونده، حکم مورد نظر خود را صادر می‌کند. در این روش وکیل مهریه در اصفهان تمامی امور را به عهده دارد.

  • مطالبه ی مهریه از طریق اداره اجرای ثبت

درحقیقت مهریه در سند ازدواج ثبت شده و سند ازدواج یک سند رسمی است، بنابراین برای رسیدگی به آن می‌توان به اجرای ثبت هم مراجعه کرد. دراین صورت حتی امکان ممنوع‌الخروج کردن مرد هم وجود دارد و در شرایط خاص شاید شیوه‌ی بهتری باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.