وکیل کلاهبرداری

وکیل کلاهبرداری

  • کلاهبرداری چیست؟
  • آیا تعریف حقوقی و دقیقی از کلاهبرداری در ذهن دارید؟
  • آیا فکر می‌کنید یک کلاهبردار، ویژگی‌های ظاهری و یا اخلاقی مشخصی دارد؟
  • تابه‌حال یک کلاهبردار را از نزدیک دیده‌اید؟

متأسفانه باید بگوییم کلاهبردار شباهت‌های زیادی به یک دوست خیرخواه دارد و شاید هم یک فامیل نزدیک مهربان. ما مجموعه ایران وکیل  ( متشکل از کارشناسان و وکیل کلاهبرداری در مشهد ) در این مقاله قصد نداریم در شما انسان گریزی ایجاد کنیم یا اینکه کاری کنیم که نسبت به اطرافیان شک و شبهه داشته باشید، بلکه می‌خواهیم بدانید که این روزها راه‌های کلاهبرداری به‌قدری زیاد شده ( اینترنتی – کلاهبرداری از بیمه – کلاهبرداری در انحصار وراثت –  در معاملات و …) که مواجهه با آن اصلاً دور از ذهن نیست. ما به‌عنوان یک مرجع حقوقی به شما توصیه می‌کنیم که حتی اگر یک انسان محتاط هستید، باز هم لازم است اطلاعات قانونی‌تان را در مورد جرم کلاهبرداری افزایش دهید تا در مواقع رویارویی با این جرم خودتان را به دلیل ناآگاهی سرزنش نکنید.

تعریف جرم کلاهبرداری در قانونتعریف جرم کلاهبرداری در قانون

هرکس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکت‌ها یا تجارتخانه‌ها یا کارخانه‌ها یا مؤسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیرواقع امیدوار نماید یا از حوادث یا پیش‌آمده‌ای غیرواقع بترساند و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا‌حساب و امثال آن‌ها تحصیل‌کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبش به حبس از یک تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می‌شود. وکیل کلاهبرداری اینترنتی ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری

اینکه جرم کلاهبرداری را از جرایم غیرقابل‌گذشت دانسته‌اند خود به‌تنهایی گویای اهمیت و حساسیت قانون‌گذار نسبت به این جرم است.

قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 در توضیح جرم کلاهبرداری این‌گونه گفته که «مجرم باید با قصد ارتکاب جرم توسل به وسایل متقلبانه‌ای نماید تا مال را از ید بزه دیده خارج کند.»

با نگاهی اجمالی به این تعریف، متوجه می‌شوید برای اینکه عمل یک شخص مصداق بارز جرم کلاهبرداری باشد، باید چند شرط وجود داشته باشد:

  1. عنصر قانونی جرم کلاهبرداری : باید در قانون تعریف مشخصی از این جرم شده باشد؛ به عبارتی عمل ارتکابی طبق مواد قانونی، جرم تلقی شود.
  2. عنصر مادی جرم کلاهبرداری : باید با توسل به وسایل متقلبانه اقدام به کلاهبرداری شود. در این جرم ، بردن مال دیگری حتماً باید با توسل به وسایل متقلبانه باشد در غیر این صورت، آنچه صورت گرفته، مصداق جرم کلاهبرداری نیست. مثلاً: معرفی مال غیر به‌عنوان مال خود.
    در نظر داشته باشید که یک دروغ ساده، مانور متقلبانه تلقی نمی‌شود بلکه مانور متقلبانه سند، مدرک یا کلاً هر چیزی است که وجود مادی و خارجی داشته باشد. (ایران وکیل حامی شما عزیزان با همکاری تعداد زیاد وکیل کلاهبرداری مشهد ) جهت مشاوره تماس بگیرید
  3. عنصر معنوی (روانی) جرم کلاهبرداری: مجرم باید قصد ارتکاب جرم (سوءنیت عام) و سوءنیت (سوءنیت خاص) در ارتکاب عمل را داشته باشد.

مجازات جرم کلاهبرداری چیست؟مجازات جرم کلاهبرداری چیست؟

مجازات این جرم  بنا بر شرایط وقوع آن متفاوت است. عواملی وجود دارند که باعث تشدید یا تخفیف در مجازات جرم کلاهبرداری می‌شوند که این امر، مجازات جرم  را به دو دسته تقسیم می‌کند:

  1. ساده
  2. مشدد

مجازات جرم کلاهبرداری ساده: با استناد به ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری، مجازات جرم کلاهبرداری حبس از 1 تا 7 سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است و همچنین کلاهبردار باید اصل مال را به صاحبش برگرداند.

مجازات جرم کلاهبرداری مشدد: به ‌نوعی از کلاهبرداری میگویند که کلاهبردار تحت عناوین دولتی و یا با استفاده از رسانه‌های ارتباط‌جمعی به کلاهبرداری اقدام نموده باشد.

طبق ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری، کلاهبردار درصورتی‌که برخلاف واقعیت سمت یا عنوان از طرف سازمان‌ها یا مؤسسات وابسته به دولت اتخاذ کرده باشد یا اگر جرم از طریق رسانه یا روزنامه و غیره صورت گرفته باشد و یا مرتکب از کارکنان دولت یا مؤسسات وابسته به دولت و … باشد از عوامل تشدید مجازات است و علاوه بر اصل مال به حبس از 2 تا 10 سال و انفصال از خدمات دولتی تا ابد و پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.