طلاق توافقی

گاهی انتخاب با چشمان بسته، انسان را به تنگناهایی می‌کشاند که بدترین راه‌حل، تبدیل به بهترین راه‌حل می‌شود. طلاق که امروزه، یکی از جدی‌ترین معضلات اجتماعی کشور است، موضوعی است که به‌کرات درباره‌اش می‌شنویم. ما در این مقاله می‌خواهیم طلاق از نوع توافقی را برایتان شرح دهیم. همپنین شما را با وکیل طلاق توافقی آشنا کنیم

طلاق توافقی ظرف مدت ۲۰ روز کاری توسط وکلای پایه یک دادگستری

گاهی طرفین ازدواج با هم به این نتیجه تلخ می‌رسند که ادامه زندگی مشترک برایشان مقدور نیست و باید از هم جدا شوند. البته نباید در اتخاذ چنین تصمیمی عجله به خرج داد اما چنانچه هم‌زمان تصمیم به جدایی گرفتید، این را بدانید که مدت‌زمان طلاق زوجین به صورت توافقی بسیار کم است و کمتر شما را درگیر دادگاه و مشکلات اطاله‌ی دادرسی می‌کند.

ایران وکیل در این مقاله  شما را با طلاق توافقی و نکات پیرامون آن بیشتر آشنا می‌کند.

طلاق توافقی چیست؟

طلاقی است که در آن زوجین، هر دو به‌طور اختیاری خواهان این هستند که از هم جدا شوند؛ و با توجه به مدت‌زمان که بسیار کم است، آن را انتخاب می‌کنند. در دادخواست توافقی نام زوج و زوجه هردو در ستون خواهان قید می‌شود. ، زوجین خودشان در مورد مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت و ملاقات فرزند تصمیم می‌گیرند و دادگاه برای صدور حکم، تابع تصمیمات توافقی زوجین است.

طلاق های توافقی کم درد سرترین نوع طلاق است که شما می‌توانید به‌آسانی و در کم‌ترین دوره زمانی به آن دست‌یابید؛ اما سؤالی که هم‌اکنون مطرح می‌شود این است که این فرایند را چطور باید آغاز کرد و مدارک طلاق توافقی چه هستند؟ مدت‌زمان طلاق زوج به صورت توافقی چقدر است؟ یکی دیگر از سؤالات رایجی است که در اینجا به آن‌ها می‌پردازیم.

طلاق توافقی چیست؟مدارک طلاق توافقی

  • قسمت مدارک طلاق توافقی بزنید
    اصل شناسنامه
    اصل سند ازدواج
    اونجا که نوشته کپی رو بردارید
    نیاز به ارائه کپی نیس
    بند آخر گواهی عدم امکان سازش رو هم بردارید

 

برای اقدام به طلاق توافقی، گام اول، ثبت‌نام در سامانه تصمیم (سامانه نوبت‌دهی طلاق) است. با ثبت اطلاعات شخصی‌تان در این سامانه، می‌توانید از مرکز مشاوره نوبت دریافت کنید. پس از گذراندن جلسات مشاوره که اصولاً  5 جلسه می‌باشد، اگر متقاعد به ادامه زندگی نشدید، می‌تواند گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت کنید و برای ثبت دادخواست طلاق توافقی مشهد به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه فرمایید.

طبق ماده ۲۴ قانون حمایت خانواده: «ثبت طلاق و سایر موارد انحلال نکاح و نیز اعلام بطلان نکاح یا طلاق در دفاتر ازدواج و طلاق، حسب مورد پس از صدور گواهی عدم امکان سازش یا حکم مربوط از سوی دادگاه مجاز است.»

مراحل طلاق توافقی

  • رشد فزاینده طلاق و انتخاب طلاق توافقی به این دلیل که مدت‌زمان طلاق توافقی بسیار کم است، باعث شده مسئولان اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای به نام تصمیم کنند تا زوجینی که به هر طریقی قصد جدایی دارند برای دریافت نوبت، ابتدا در این سامانه ثبت‌نام کنند. مسلماً نوبت‌دهی در این سامانه بستگی به میزان تقاضای طلاق در هر شهر دارد و به‌طورقطع نمی‌توان در مورد مدت‌زمان آن نظری داد.
  • امروزه زیادشدن نابهنجاری‌ها و مشکلات عاطفی و اقتصادی باعث شده تا آستانه‌ی تحمل برخی کاهش یابد و تصمیمات آنی و غیرمنطقی بگیرند؛ ازاین‌رو مراجعه به مرکز مشاوره به امری اجباری تبدیل‌شده است. همه زوجین باید 5 جلسه مشاوره بافاصله 45 روز را پشت سر بگذارند که این امر یکی از عوامل تأثیرگذار بر مدت‌زمان طلاق توافقی است. البته با توجه به شرایط، در صورت فورس ماژور بودن شرایط زوجین، امکان اینکه همه جلسات را در یک جلسه خلاصه کنند نیز وجود دارد که این امر می‌تواند مدت‌زمان طلاق توافقی را کاهش دهد.
  • با ثبت دادخواست طلاق فوری توافقی باید منتظر تعیین وقت جلسه دادگاه باشید. این گزینه مؤثرترین عامل در تعیین مدت‌زمان طلاق توافقی است که بستگی به تعداد پرونده‌های موجود در دادگاه شهرتان یا به عبارتی، اینکه چند نفر قبل از شما دادخواست طلاق ثبت کرده‌اند، دارد.
  • پس از گذراندن جلسات دادگاه، زوجین به واحد مشاوره مستقر در دادگاه ارجاع داده می‌شوند تا بار دیگر به ادامه زندگی ترغیب شوند. در این جلسات تکلیف مهریه ( وکیل مهریه در مشهد )، نفقه زوجه، اجرت‌المثل، جهیزیه، حضانت فرزند، نحوه ملاقات فرزند و سایر حقوق مالی و غیرمالی طرفین نیز تعیین می‌شود که اتخاذ تصمیم در مورد این مسائل مسلماً زمان زیادی می‌برد و به مدت‌زمان وکیل طلاق توافقی می‌افزاید.
  • حالا نوبت احراز باردار نبودن زوجه است که با مراجعه به آزمایشگاه، می‌توانید گواهی عدم بارداری را دریافت کنید.
  • پس از ارائه مدارک دریافت شده به دادگاه و احراز عدم علاقه به ادامه زوجیت، دادگاه اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می‌کند.
  • این مرحله آخرین مرحله است به عبارتی به سر رسیدن مدت‌زمان طلاق توافقی نزدیک شده‌اید. در این مرحله زوجین با به دست داشتن گواهی عدم امکان سازش که 3 ماه اعتبار دارد، به دفتر طلاق مراجعه می‌کنند و خواستار جاری شدن صیغه طلاق می‌شوند.

مدت‌زمان طلاق توافقیمدت ‌زمان طلاق توافقی

با نیم‌نگاهی به مراحل طلاق که گفته شد، می‌شود متوجه شد که مدت‌زمان طلاق توافقی بین ۳ الی ۴ ماه است. روال این پرونده در شهرهای مختلف، متفاوت است و صدالبته که اگر به یک وکیل کارکشته در پرونده طلاق مراجعه کنید، می‌توانید مدت‌زمان طلاقتان به صورت توافقی را تقلیل دهید و گواهی عدم امکان سازش را در 3 هفته کاری بدون حضور زوجین دریافت نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.