وکیل مهریه

وکیل مهریه

امروزه مطالبه مهریه در کشورمان به یک معضل جدی تبدیل‌ شده است که البته می‌توان گفت افزایش قیمت سکه بهار آزادی یکی از دلایل آن است. مطمئناً همه شما در اطرافتان با زنان بسیاری مواجه شده‌اید که درگیر دادگاه و وکیل مطالبه مهریه هستند. اگر با آن‌ها به صحبت بنشینید، حتماً از روند سخت و طولانی پرونده خواهند گفت. مطالبه مهریه موضوعی است که پرونده‌ای آسان به نظر می‌رسد اما وقتی در دادگاه پا می‌گذاریم و پیگیر پرونده می‌شویم، درمیابیم که این‌گونه نیست و باید کار را به یکی از بهترین وکیل مهریه  سپرد.

 مجموعه ایران وکیل در این مقاله سعی دارد شما عزیزان را در وهله اول با تعریف قانونی مهریه و انواع آن و بعد با راه‌های تقاضای مهریه آشنا کند و به شما بگوید از چه راهی برای وصول مهریه اقدام کنید تا زودتر به نتیجه مطلوب برسید.

مهریه چیست؟

مهریه یکی از مهم‌ترین و دیرینه‌ترین سنت‌های ازدواج در فرهنگ ایران بوده و در نظام حقوقی خانواده از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در قانون ایران علاوه بر ارث، دو منبع مالی دیگر برای زنان وجود دارد که پس از ازدواج برای آنان ایجاد می‌شود: مهریه و نفقه.

وکیل مهریه - هزینه وکیل مهریه و صفر تا صد گرفتن مهریه

مهریه یک حق مالی است که به‌محض خواندن خطبه عقد برای زن ایجاد می‌شود. مقدار مهریه به تراضی طرفین تعیین می‌شود و تعیین میزان آن تابع هیچ قانون و ضابطه‌ای نیست. طبق ماده 1078 قانون مدنی: هر چیزی را که مالیت (ارزش مادی) داشته باشد و قابل تملک باشد می‌توان مهر قرار داد. سکه بهار آزادی، وجه نقد، شاخه گل، کلام‌الله مجید و … از مواردی هستند که اصولاً به‌عنوان مهریه در نظر گرفته می‌شوند. مهریه به دو صورت قابل پرداخت است: عندالمطالبه و عندالاستطاعه

  •       عندالمطالبه: زوجه در هر زمان که بخواهد می‌تواند تقاضای وصول مهریه کند.
  •       عندالاستطاعه: زوجه در صورتی می‌تواند تقاضای وصول مهریه کند که زوج استطاعت مالی پرداخت مهریه را داشته باشد.

به‌مجرد وقوع عقد، مرد موظف است تا 110 عدد سکه بهار آزادی را عندالمطالبه و بقیه را عندالاستطاعه پرداخت نماید. به عبارتی زوج در صورت عدم پرداخت مهریه به میزان 110 عدد سکه بهار آزادی جلب یا زندانی خواهد شد و بیش از 110 عدد سکه بهار آزادی ضمانت اجرای کیفری ندارد. اگر زوج برای پرداخت این میزان از مهریه تمکن مالی نداشته باشد می‌تواند دادخواست اعسار به دادگاه تقدیم کند، وی برای اثبات عسر خود باید مدارکی به دادگاه ارائه کند که شامل این موارد می‌باشد: استشهادیه (شهادت کتبی دو نفر که از اعسار زوج اطلاع دارند.)، صورت از کلیه اموال زوج اعم از منقول و غیرمنقول، صورت از میزان وجه نقدی که در حساب‌های بانکی دارد و فهرستی از نقل‌وانتقالات سال اخیر. درصورتی‌که دادگاه اعسار زوج را بپذیرد، مهریه را قسط‌بندی می‌کند.

انواع مهریه

  • مهرالمسمی: مالی معین است که با توافق زوجین به‌عنوان مهریه تعیین می‌شود و همچنین زوجین می‌توانند شخصی را به‌عنوان داور انتخاب کنند تا میزان مهر را تعیین کند. مهرالمسمی رایج‌ترین نوع مهریه در این سنت دیرینه ایران است.
  • مهرالمثل: اگر حین عقد، مهریه و میزان آن تعیین نشده باشد و مرد بعد از نزدیکی بخواهد زن را طلاق دهد، زن مستحق مهرالمثل است. میزان مهرالمثل را کارشناس دادگستری تعیین می‌کند.
  • مهرالمتعه: اگر حین عقد، مهریه و میزان آن تعیین نشده باشد و مرد قبل از نزدیکی بخواهد زن را طلاق دهد، زن مستحق مهرالمتعه است. برای تعیین میزان مهرالمتعه، توانایی مالی زوج ملاک است.

راه‌های اقدام وصول مهریه

برای اقدام وصول مهریه از دو طریق می‌توان وارد عمل شد:

  1. مراجعه به دادگاه
  2. مراجعه به اجرای ثبت‌اسناد

برای اقدام وصول مهریه باید یکی از این دو مرجع را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید اقدام هم‌زمان در این دو مرجع امکان‌پذیر نیست. البته می‌توانید برای مطالبه بخشی از مهریه از دادگاه اقدام کنید و برای مطالبه بخش دیگر از طریق اجرای ثبت‌اسناد اقدام کنید.

اقدام و وصول مهریه از طریق دادگاه

مطالبه مهریه یک دعوای مالی است، به همین دلیل برای اقدام وصول مهریه از طریق دادگاه باید هزینه دادرسی پرداخت کنید. با ثبت دادخواست مهریه، اگر مهریه زیر 20 میلیون تومان باشد پرونده به شورای حل اختلاف و اگر بیش از 20 میلیون تومان باشد، به دادگاه خانواده ارجاع داده می‌شود. در این مرحله، زوجه با معرفی اموال و دارایی زوج می‌تواند تقاضای توقیف اموال شوهر را کند، درصورتی‌که اموال معرفی‌شده جز مستثنیات دین (ماده ۲۴ قانون جدید نحوه محکومیت‌ها مالی) نباشد، قرار تأمین خواسته (خواهان می‌تواند از ابتدای اقدام و وصول مهریه از طریق دادگاه تا زمان صدور حکم علیه خوانده، خواسته دعوا را بازداشت کند و مانع هرگونه نقل‌وانتقال آن شود.) صادر می‌شود، بدیهی است که خوانده می‌تواند به ‌قرار تأمین خواسته اعتراض کند. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه حقتان ضایع نشود و بتوانید سریع‌تر به آن دست‌یابید، از یک وکیل مهریه در مشهد خوب کمک بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.