بهترین وکیل ارث | گواهی انحصار وراثت و ماترک چیست؟

بهترین وکیل ارث | گواهی انحصار وراثت و ماترک چیست؟

یکی از مسائلی که پس از فوت هرکس، بازماندگان یا وراثش را درگیر می‌کند، تقسیم ماترک است که البته ماهیتی حقوقی و راهکار قانونیِ تعیین‌شده‌ای دارد. در برخی خانواده‌ها تقسیم ماترک با توافق وراث و البته طبق قانون صورت می‌گیرد و در برخی دیگر، منجر به کشمکش و توسل به اقدام قانونی می‌شود که حتماً این چالش‌ها را به‌کرات در اطرافتان دیده‌اید. شاید هم در ذهنتان در مورد این قضیه سؤال‌هایی مطرح‌شده باشد که:

  • مثلاً ماترک متوفی چیست؟
  • گواهی انحصار وراثت چیست و چگونه باید آن را بگیرید؟
  • آیا برای تقسیم ماترک می‌شود به وکیل متخصص ارث و میراث مراجعه کرد؟

ما در این مقاله سعی داریم که شما را با زبانی ساده به پاسخ سوالاتتان برسانیم.

بهترین وکیل ارث

ماترک چیست؟

ماترک واژه‌ای عربی و به معنای “آنچه باقی‌مانده” است. ماترک متوفی یا ترکه، دارایی به‌جامانده از متوفی را گویند اعم از اموال، حقوق و مطالباتی که متعلق به متوفی است و دیون و تعهداتی که بر گردن متوفی است و از دارایی او باید پرداخت شود. اموال و حقوق قابل‌انتقال از مصادیق ترکه هستند.

مصادیق ماترک یا ترکه

همان‌طور که گفته شد اموال و حقوق قابل‌انتقال از مصادیق ترکه هستند، اما منظور از اموال و حقوق قابل‌انتقال چیست؟ اموال اعم است از منقول و غیرمنقول.

  • اموالی که در مالکیت متوفی هستند. مثل خانه، زمین، ماشین و…
  • اموالی که متوفی، سبب تملک مال دیگری را به‌واسطه آن ایجاد کرده باشد. مثلاً محصول باغی که متوفی پرورش داده و چند ماه پس از فوتش، برداشت می‌شود و مواردی ازاین‌دست.
  • اموالی که متوفی به‌صورت نقدی یا غیر نقدی به کسی بدهکار است که باید از دارایی متوفی پرداخت شود. مثل چک پرداخت‌نشده، محکومیت‌های مالی و …

طبق ماده 226 قانون امور حسبی: ورثه ملزم نیستند غیر از ترکه چیزی به بستانکاران بدهند و اگر ترکه برای ادای تمام دیون کافی نباشد، ترکه مابین تمام بستانکاران به نسبت طلب آن‌ها تقسیم می‌شود مگر آنکه آن را بدون شرط قبول کرده باشند.

حقوق قابل‌انتقال

  • انواع خیارات
  • حق رد و اجازه عقد فضولی
  • حق رهن مرتهن بر عین مرهونه
  • حقوق مستمری فوت‌شدگان تأمین اجتماعی درصورتی‌که ورثه تحت تکفل داشته باشند. در ماده 81 قانون تأمین اجتماعی از افرادی که واجد شرایط دریافت مستمری هستند، نام‌برده شده است.
  • و …

اگر می‌خواهید برای تقسیم ماترک به دادگاه مراجعه کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم به یک وکیل متخصص ارث ‌و میراث مراجعه کنید تا مسیر تقسیم ماترک را بدون مشکل، در حداقل زمان و با آگاهی از همه جوانب طی کنید؛ اما اگر به هر دلیلی نمی‌توانید وکیل ارث در مشهد  اختیار کنید، با ما باشید تا به شما بگوییم تقسیم ماترک را باید از کجا شروع کنید.

در گام اول لازم است بدانید پس از مرگ، دیون متوفی حال می‌شود؛ یعنی زمان تقسیم ارث‌ومیراث، پرداخت دیون متوفی اولویت دارد. شایان‌ذکر است که مهریه زوجه، جزء دیون متوفی محسوب می‌شود. طبق ماده 225 قانون امور حسبی: دیون و حقوقی که به عهده متوفی است بعد از هزینه کفن‌ودفن و تجهیز دیون متوفی و سایر هزینه‌های ضروری از قبیل هزینه حفظ و اداره ترکه باید از ترکه داده شود.

گواهی انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت

نخستین مرحله، برای تقسیم ماترک، اخذ گواهی انحصار وراثت بوده که گرفتنش الزامی است. در گواهی انحصار وراثت، ورثه متوفی توسط مرجع قضایی تعیین می‌شود. درواقع با گرفتن گواهی انحصار وراثت، وراث متوفی مجاز می‌شوند برای تقسیم ماترک اقدام قانونی کنند. فراموش نکنید که برای انجام تمام امور حقوقی، بانکی و … متوفی، گواهی انحصار وراثت، لازم است.

مرجع درخواست انحصار وراثت کجاست؟

طبق ماده 11 قانون شوراهای حل اختلاف مصوب 1387، شورای حل اختلاف: آخرین محل اقامت متوفی، مرجع صالح به رسیدگی برای صدور گواهی است. به این منظور شخص درخواست دهنده باید به‌صورت کتبی تمام اطلاعات خود و شخص متوفی را نوشته و به شورا تحویل دهد.

دادگاه محل اقامت دائمی متوفی، صلاحیت صدور گواهی انحصار وراثت را دارد. چنانچه محل اقامت متوفی خارج از کشور باشد، دادگاه تهران صلاحیت رسیدگی به این امر را دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.