وکیل کیفری چه تأثیری در نتیجه دعاوی می‌تواند بگذارد؟

وکیل کیفری چه تأثیری در نتیجه دعاوی می‌تواند بگذارد؟

این سؤالی است که بنا داریم در این مطلب، به آن بپردازیم. در زندگی گاهی با انسان‌هایی مواجه می‌شویم که با رفتارهای ناهنجار خود، منافع و شئون زندگی دیگران را مخدوش می‌کنند. برای مقابله با این افراد نیاز داریم بدانیم که چگونه می‌توانیم با صدای قانون با آن‌ها برخورد قاطع و اصولی کنیم. در این شرایط، کمک گرفتن از   منطقی‌ترین اقدام ممکن به نظر می‌رسد. ایران وکیل شما را دعوت به خواندن این مقاله می نماید

وکیل کیفری

طبق اصل ۳۵ قانون اساسی، در همه دادگاه‌ها طرفین دعوی حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آن‌ها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد.

این اصل قانونی، خود به‌تنهایی گویای اهمیت داشتن وکیل در دعاوی است. با توجه به حساس بودن پرونده‌های کیفری از ابعاد گوناگون که در ادامه ذکر خواهیم کرد این ضرورت، در پرونده‌های کیفری بیشتر خودنمایی می‌کند. چرا که عمدتاً دعاوی کیفری زاده‌ی یک نابهنجاری آنی یا ناخواسته از سوی خاطی هستند که در اکثر موارد منجر به بروز ضرر و زیان‎‌های جبران‌ناپذیر می‌شوند.

 

نیاز به یک وکیل مجرب و کارکشته را در زمینه دعاوی کیفری تنها زمانی درک خواهید کرد که ساعت‌ها در راهروهای طویل و محیط استرس‌زای دادگاه‌ها سردرگم قوانین اعم از ماهوی، شکلی و اطاله دادرسی شده و هیچ‌گونه تخصص و علمی هم در این زمینه نداشته باشید.

اهمیت وکیل در دعاوی کیفری

دعاوی کیفری به آن دسته از دعاوی گفته می‌شود که مرتبط با جرم، مجرم و مسئولیت کیفری هستند. اگر بخواهیم حتی فقط تعدادی از موضوعات کیفری را در اینجا نام ببریم، باید دنیایی از واژگان حقوقی را که برای اکثر مخاطبان مجهول و نامأنوس، ذکر کنیم. کلاه‌برداری، خیانت در امانت، جعل، سرقت، افساد فی‌الارض، بغی، ربا، قتل عمد شبه عمد و خطای محض، جرح عمد شبه عمد و خطای محض و … برای اکثریت عموم واژه‌هایی نامأنوس هستند و اکثراً با مفهوم قانونی و دقیق آن‌ها هیچ آشنایی ندارند. اگر از آن‌ها بخواهیم این کلمات را در چند جمله تعریف کنند نخواهند توانست حتی یک جمله حقوقی صحیح در تعریف آن‌ها ارائه دهند و بیراه نگفته‌ایم اگر ادعا کنیم که چنانچه ما نیز تعریفی برایشان ارائه دهیم باز هم بعید است درک درستی از این مفاهیم داشته باشند.

پس بهتر است قبل از ورود به دنیای وسیع دعاوی کیفری، عزم خود را جزم نموده و برای احقاق حق خود به دنبال وکیلی متبحر باشید تا با مشورت و همراهی یک  وکیل کیفری ، پیروز میدان شوید.

دلیل اهمیت وکیل در دعاوی کیفری

  • آیا می‌دانید تعریف دعوای کیفری در علم حقوق چیست؟
  • آیا با نحوه طرح شکایت کیفری آشنا هستید؟ آیا به قوانین ماهوی و شکلی تسلط کافی دارید؟
  • آیا قادر هستید بدون استرس با قاضی مواجه شوید و به زبان قانون مشکلتان را مطرح کنید؟
  • اصلاً آیا می‌دانید باید چه دعوایی مطرح کنید تا مصداقی از جرم صورت‌گرفته باشد و رد نشود؟
  • آیا می‌دانید که هر موضوعی فقط یک‌بار قابلیت طرح شدن در دادگاه را دارد و اگر نتوانید خوب از خود دفاع کنید با نهایی شدن رأی با موضوعی تحت عنوان اعتبار امر مختومه مواجه خواهید شد و دیگر نمی‌توانید با محوریت آن موضوع طرح دعوا کنید؟
  • آیا تابه‌حال با مشکل اطاله دادرسی در دعاوی مواجه شده‌اید؟
  • اگر ناخواسته مرتکب جرمی شدید آیا می‌دانید که در قانون چه راهکارهایی برای تخفیف مجازات وجود دارد؟

منطقی‌تر آن است که یک موسسه حقوقی متخصص در دعاوی کیفری را بیابید و تمامی مشکلات کیفری خود را به یک وکیل کیفری کارکشته بسپارید تا با خیالی راحت پا در محیط تنش‌زای دادگاه بگذارید.

وظایف وکیل در امور کیفری

سعی کنید از ابتدای راه وکیل کیفری را وارد ماجرا کنید تا راحت‌تر به مقصود خود دست بیابید. هرچند یک وکیل خوب مشهد از هرکجا که وارد ماجرا، شود می‌تواند ورق را به نفع موکّلش برگرداند.

در گام نخست، وکیل با شما به صحبت می‌نشیند و تمامی اسناد و مدارک و ادله‌تان را با دقت بررسی می‌کند. با بیان انتظارات وکیل و موکل از یکدیگر توافق مالی و کاری صورت می‌پذیرد. از اینجاست که کار وکیل آغاز می‌گردد و شما در مرحله‌به‌مرحله‌ی سیر پرونده، ضرورت وجود بهترین وکیل کیفری را احساس خواهید کرد. وکیل کیفری با مراجعه به دادسرا و با ارائه وکالت‌نامه حسب مورد، دعوا را مطرح کرده و یا وارد دعوا می‌شود. (مرجع اولیه تحقیقات در جرائم دادسرا است و ریاست آن را دادستان بر عهده دارد.)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.