گردو

توضیحات

پیشینه درخت گردو

درخت گردو یکی از کهن سالترین درخت ها به شمار می رود طبق بررسی های دیرین شناسان این گونه درخت گردو به زمان دوران سوم و چهارم زمین شناسی آثار آن کشف سده است. که گردو دارای گونه های مختلفی در سراسر کره زمین یافت می شده است.کشور عزیز ما ایران رکورددار ترین تولید کننده گردو در جهان به شمار می رود بیشتر کشت گردو استان هایی همچون همدان،شهرستان بافت در کرمان،شهرستان گلپایگان در اصفهان ،شهرستان سامان در شهرکرد و کهگیلویه و بویر احمد می باشند که بشترین کاشت و برداشت گردو در این مناطق شناسایی شده .طبق بررسی های دیرین شناسان منشا درخت گردو شهرکرد را آسیای غربی و نواحی هیمالیا می دانند.

گردو و مغز گردو

گردو یا جوز (از فارسی میانه goz) به عبارتی این کلمه گرفته شده از میوه های گرد بیان می شود.میوه گردو دارای دو پوسته است یکی نرم که سبز رنگ بوده و با گذشت زمان این پوسته بیرونی خشک می شود و از بین می رود و یک دارای یک پوسته سخت و چوبی است که از مغز گردو محافظت می کند و مغز گردو در آن به عمل می آید .

مغز گردو یا به آن چهار مغز نیز گفته می شود نوعی از خشکبار بوده که با بیرون کشیدن از پوسته چوبی و خشک آن قابل استفاده است طبق نظریه پزشکان و متخصصان طب سنتی مغز گردو دارای امگا۳ فراوانی است که سبب بهبود و کارکرد بهتر مغز می شود ، دارای روغن فراوانی است، این نوع خشکبار که در ایران و سایر کشور های جهان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد سرشار از امگا۳،روغن،پروتئین،فیبر،انتی اکسیدان ها ،مواد معدنی بوده و همچین از روغن آن در تولید مواد های شوینده و شیمیایی و بهداشتی نیز استفاده می شود همچون شامپو،صابون ،کرم و….

موارد مصرف فروش مغز گردو:

مغز گردو به صورت خام (طبخ نشده) مورد استفاده قرار می گیرد و یا آن را در آجیل با ترکیب سایر مغزیجات میل می کنند.در ایران و سایر کشور ها از مغز گردو در غذا ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد در واقع با طبخ آن حاصل می شود معروف ترین غذایی که در بین ایرانیان زبان زد بوده و گردو در آن مصرف می شود خورشت فسنجان است در شهرهایی همچون اصفهان نیز غذایی معروف با کشک یعنی کلاجوش از گردو استفاده می شود همچین در بعضی از خانواده ها خورش بادمجان را نیز با گردو طبخ می کنند .همچنین از گردو در پخت شیرینی کاربرد دارد در کیک های تولد از آن استفاده بسیار می شود،بسیاری از شیرینی ها مغز گردو از طرکیبات اصلی آن می باشد مثل شیرینی گردویی که انواع مختلف دارد ،کلوچه کوکی که در ایران محبوب است از گردو تشکیل شده و شیرینی محبوب ایرانی (کماج) که از ترکیبات گردو در پخت آن استفاده می کنند

از روغن گردو و چربی آن در مصارف پزشکی ،شیمیایی، بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.از روغن گردو عمدتا در مصارف استعمال خارجی بر روی اندام های بدن و حتی چکاندن روغن در بینی استفاده فراوان می شود.در بهداشت و صنعت روغن گردو برای موی سر و پوست بدن استفاده می شود و عصاره آن در شامپو،صابون،کرم و روغن و… استفاده می شود.

سایت سبزینه اعلام میدارد همکاران و عزیزانی که درخواست خرید عمده گردو در اقسا نقاط کشور را دارند با تماس تلفنی با کارشناسان ما از قیمت جدید مطلع شوند و خریداری خود را انجام دهند.

اقسام گردو کاشت شده در ایران

گردوهایی که در نقاط گردو خیز ایران کاشته شده‌اند . این گردوها در نقاط مختلف ایران با نام‌های گوناگون محلی نامیده می‌شوند. با وجود تفاوت‌های ظاهری، ممکن است برخی از انواع، رقم واحدی باشند ولی نام‌های گوناگون داشته باشند. با این توصیف مهم‌ترین انواع گردو که در ایران کاشته می‌شوند عبارتند از: گردوی کاغذی، گردوی سنگی، گردوی اردهای سراب در آذربایجان شرقی، گردوی ماکویی، گردوی سوزنی، گردوی نوک کلاغی، گردوی ضیا آبادی، گردوی خوشه‌ای، سبزوار، گردوی آمیخته خراسان، گردوی بافت کرمان، گردوی مازندران، گردوی روستای داران در آذربایجان شرقی، گردوی شهمیرزاد، گردوی قزوین و طالقان، خوانسار، گردوی تسوج در آذربایجان، گردوی همدان، گردوی وفس، وانشان و تویسرکان و سایر مناطق…فروش عمده گردو

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.